Λογισμικά για Μηχανικούς

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

1. Εισαγωγή στο Matlab και στο Simulink
2. Δημιουργία σημάτων
3. Άρτια και περιττά σήματα
4. Υπολογισμός ισχύος σήματος
5. Ανάλυση σημάτων με σειρές Fourier
6. Συχνοτική απόκριση Συναρτήσεων Μεταφοράς
7. Παραγωγή χρονικών συναρτήσεων – Επίλυση Διαφορικών Εξισώσεων
8. Προσομοίωση συναρτήσεων
9. Αναλογικό Σ.Α.Ε. 1ου βαθμού
10. Αναλογικό Σ.Α.Ε. 2ου βαθμού
11. Διαγράμματα Βαθμίδων – Απλοποίηση Σ.Α.Ε.
12. Ψηφιακά Σ.Α.Ε.
13. Δειγματοληψία
14. Δημιουργία ψηφιακών σημάτων
15. Ψηφιακό Σ.Α.Ε. 1ου βαθμού
16. Ψηφιακό Σ.Α.Ε. 2ου βαθμού
17. Διόρθωση Αναλογικών Σ.Α.Ε.
18. Διόρθωση Ψηφιακών Σ.Α.Ε.

Μαθησιακοί Στόχοι

Σκοπός του μαθήματος είναι να γνωρίσει στον φοιτητή Λογισμικά που χρησιμοποιούνται στην μελέτη και επίλυση προβλημάτων στον τομέα των Μηχανικών Παραγωγής & Διοίκησης.
Να τον τροφοδοτήσει με τις κατάλληλες γνώσεις και τις ικανότητες, ώστε να είναι σε θέση να προσομοιώνει και να επιλύει προβλήματα από τους διάφορους τομείς της επιστήμης του Μηχανικού (π.χ. Εφαρμοσμένα Μαθηματικά, Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου, Σήματα και Συστήματα, Ηλεκτρικά Κυκλώματα, κλπ.).
Να χρησιμοποιεί για τις ανωτέρω διαδικασίες, εκτός της κλασσικής μεθόδου, τα λογισμικά Computer Control (CC) και MATLAB (Simulink).
Η επιτυχής παρακολούθηση του μαθήματος έχει ως προσδοκώμενο αποτέλεσμα να καταστήσει τον φοιτητή/την φοιτήτρια ικανό/ικανή να προσομοιώνει επιστημονικά προβλήματα από τα διάφορα πεδία της ειδικότητάς του σε περιβάλλον ΜΑTLAB/SIMULINK.

Γενικές Ικανότητες

Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη, αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών, λήψη αποφάσεων, αυτόνομη εργασία, ομαδική εργασίες, εργασία σε διεθνές περιβάλλον, εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

Θεωρητική από έδρας διδασκαλία με συζήτηση και ενεργή συμμετοχή των φοιτητών και πραγματοποίηση των προγραμμάτων και των προσομοιώσεων στους υπολογιστές (Ασκήσεις Πράξης). Οι διαλέξεις του μαθήματος υποστηρίζονται από διαφάνειες παρουσίασης του συνόλου της εκπαιδευτικής ύλης, ενώ ο λευκός πίνακας χρησιμοποιείται: α) για την εμβάθυνση και την επίλυση αποριών, β) για την προαγωγή της ενεργούς συμμετοχής των φοιτητών στη βήμα-προς-βήμα επίλυση προβλημάτων.

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ο τελικός βαθμός του μαθήματος διαμορφώνεται κατά 100% από τον βαθμό της τελικής εξέτασης. Υπό ορισμένες προϋποθέσεις δύναται η τελική εξέταση να αντικαθίσταται από μια εργασία του φοιτητή. Τα κριτήρια αξιολόγησης είναι γνωστά εξ αρχής και προσβάσιμα στους φοιτητές από την ηλεκτρονική σελίδα του μαθήματος. Η γραπτή τελική εξέταση περιλαμβάνει επίλυση προβλημάτων εφαρμογής των γνώσεων που αποκτήθηκαν με προσομοίωση στο ΜΑTLAB/SIMULINK.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

1. Σημειώσεις για το μάθημα
2. Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου, 2017, Μαλατέστας Παντελής, Εκδ.Α. Τζιόλα & Υιοι Α.Ε.
3. Σύγχρονα Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου, 2017, Dorf & Bishop, Εκδ. Α. Τζιόλα & Υιοι Α.Ε.
4. Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου, 2016, Nise, Eκδ. Γρηγόριος Χρυσοστόμου Φούντας
5. Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου, 2012, Shahian & Hostetter & Stefani, Eκδ. Επίκεντρο Α.Ε.
6. ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ, Βελώνη Αν., Κανδρής Διονύσιος
7. ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ: Αρχές, Ανάλυση & Ανάπτυξη με Matlab, Simulink & LabVIEW, Φούρλας Γ.
8. Computer Controlled Systems. Prentice Hall 1984, KJ. ASTROM, B. WΙΤΤENMARK.
9. Linear Control System Analysis and Design. Mc. Graw-Hill 1986, d’ D’AZZO, C. H. HOUPIS.
10. Control System Design. Mc. Graw-Hill 1986, B.FRIEDLAND.
11. Automatic Control Systems. Prentice-Hall 1987, B.C.KUO.
12. Analog and Digital Control Systems. Prentice Hall 1988, R. GAYAKWAD, L. SOKOLOFF.
13. Control System Toolbox, Getting Started Guide, MathWorks, 2014.
14. Program CC5 Manual.