Γενικευμένη Θεωρία Συστημάτων

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

1. Γενικευμένη Θεωρία Συστημάτων – Εισαγωγή
2. Κλειστά́ και ανοιχτά́ συστήματα, Ορισμοί
3. Αυτοοργάνωση
4. Αυτοποιητικά συστήματα
5. Πολύπλοκα συστήματα
6. Ανάδραση
7. Κυβερνητική
8. Ομοιόσταση, Εξέλιξη
9. Εφαρμογές
10. Συστήματα στη Βιολογία
11. Συστήματα στις ανθρώπινες επιστήμες
12. Μοντέλα πληθυσμών
13. Πολυπρακτορικά Συστήματα

Μαθησιακοί Στόχοι

Το μάθημα στοχεύει στην κατανόηση των διαδικασιών και των θεμελιωδών νόμων των γενικευμένων συστημάτων ώστε να γίνει δυνατός ο σχεδιασμός, η ολιστική ανάλυση και η οργάνωση συστημάτων σε διαφορετικά επιστημονικά πεδία. Πρόκειται για ένα διεπιστημονικό πεδίο που παρέχει το μεθοδολογικό πλαίσιο για τη μελέτη πολύπλοκων συστημάτων κάθε είδους (μηχανικά, ηλεκτρικά, κοινωνικά, βιολογικά, περιβαλλοντικά κλπ.) μέσω μιας ολιστικής προσέγγισης. Εξειδικευμένα επιστημονικά εργαλεία όπως το Stella-Systems Thinking, Simulink-Matlab θα χρησιμοποιηθούν για να αποκαλύψουν τις συστημικές ιδιότητες πολυσύνθετων πραγματικών συστημάτων (systemics).
Μετά το τέλος του μαθήματος ο φοιτητής/φοιτήτρια θα πρέπει να μπορεί:
● να αναλύει τις συστημικές ιδιότητες πολύπλοκων συστημάτων σε διαφορετικά πεδία εφαρμογής
● να σχεδιάζει, αναπτύσσει, αναλύει , προγραμματίζει, ελέγχει και να βελτιστοποιεί συστήματα
● να αναλύει και να αποτιμά ολιστικά την επίδοση πραγματικών συστημάτων, ιδιαίτερα σε σχέση με τη βιωσιμότητα και το κόστος.

Γενικές Ικανότητες

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών , Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
Λήψη αποφάσεων, Διαχείριση χρόνου, Ομαδική εργασία, Σχεδιασμός και διαχείριση έργων, Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον, Τήρηση επαγγελματικής δεοντολογίας, Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης, Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών, Αυτοαξιολόγηση και κριτική.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

Διαλέξεις, Διαλέξεις με διαδικτυακά εργαλεία, Ανάθεση εργασίας και παρουσίαση εργασίας, Εξειδικευμένο Λογισμικό, Διαλέξεις με χρήση Powerpoint, Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας moodle και του zoom.

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή τελική εξέταση
ΙΙ. Εκπόνηση ατομικής ή/και ομαδικής εργασίας
Το πλαίσιο στο οποίο αξιολογούνται οι φοιτητές καλύπτει το σύνολο της ύλης που διδάσκεται με όλες τις μεθόδους διδασκαλίας που περιγράφονται αναλυτικά παραπάνω και τα κριτήρια αξιολόγησης ταξινομούνται ως ακολούθως:
1. Κριτική και συγκριτική προσέγγιση του γνωστικού αντικειμένου της ποιότητας και αξιολόγησης
2. Βιβλιογραφία και χρήση πηγών
3. Ιστορική αναδρομή και επισκόπηση
4. Ανάλυση και συμπεράσματα
5. Καταγραφή προοπτικών
6. Δομή της επιστημονικής εργασίας και χρήση της γλώσσας

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

• Ludwig von Bertalanffy (1968) General System Theory: Foundations, Development, Applications New York: George Braziller
• Mario Bunge (1979), A world of systems. Dordrecht; Boston, Reidel.
• Goosseff KA (2010). “Autopoeisis and meaning: a biological approach to Bakhtin’s superaddressee”. Journal of Organizational Change Management.
23(2): 145–151.
-Συναφή επιστημονικά περιοδικά (ενδεικτικά):
• Journal of Cybernetics, Systemics and Informatics
• International Journal of Operations and Production Management, Emerald Publishing
• Journal of Intelligent Manufacturing Systems, Springer
• European Journal of Operations Research, ElsevierΙ.Κ.Μουρμούρης, «Εφαρμογές Θεωρίας Αποφάσεων Πολλαπλών Κριτηρίων: Μεταφορές,
Χωροθέτηση και Ανάπτυξη», ISBN 9789603516880, Εκδόσεις: Α. Σταμούλης, 2007.
F. Burstein, C. Holsapple, ‘Handbook on Decision Support Systems 2’, Springer, 2008.